<

{ if (ldi.style.display=="") { rdi.style.width="100%"; ldi.style.display="none"; } else { rdi.style.width="77%"; ldi.style.display=""; } }
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دنیا همچون سوارانند که در خوابند و آنان را مى‏رانند . [نهج البلاغه]

مدرسه راهنمایی پسرانه شاهد ارشاد منطقه 12 تهران

Powerd by: Parsiblog ® team.
راهکارهای عملی دیکته دوره راهنمایی(شنبه 88 آبان 9 ساعت 9:4 عصر )

باسمه تعالی

راهکارهای عملی دیکته دوره راهنمایی

 

روش پویا کردن ورفع ضعف دیکته ی دانش آموزان

    درمـدّت زمـان90ش دقـیقه در هـفته ، دبیرمـی تواند با ارائه ی روش هـای متـنوّع وجـذّاب دانـش آمـوزان رانسبـت به رفـع نواقص امـلایـی خود علاقـه مند کند وکلاسی پویا داشته باشد به طوری که در آخـر سـال تعـدادکسـانی که ضعف امـلایی دارنـد به حـدّاقل تقلیل یابد.در مرحله ی تدریس دیکته سه نوع دیکته به دانش آموزان گفته می شود.

      دیکته ی شماره ی1« دیکته ی دقّت»نام دارد.دراین مرحله به هردانش آموز4یا5 واژه ی مشکل ، تـوسط دبیـرازکتـاب ودرس هـای خوانـده شـده گفتـه می شـود،که او روی تـخته می نویـسد . دانش آموزان نیزبا مداد در دفترهای دیکته ی خود،آن ها را می نـویسند تااگرغـلط املایی داشته ویا خوش خط ننوشته اندبتوانند پاک کنند . دفترها به صورت عمودی خط کشی شده و لغـات در ستون های عمودی نوشـته مـی شـونـد ،در این روش کسی لغتی را جا نمی اندازد . روی تک تک دانش آموزان کار می شود؛غلط ها روی تخته توسـط دبیر گرفته شده و توسط دانش آموز اصلاح می شود خط ها در معرض دید قـرار گرفته و مـقایسه به صورت مـستمرانجـام می گیـردو دانش آمـوزان سـعی می کنند خوش خط بنویسند وهمه ی دانش آموزان در نوشتن دیکته ی روی تخته شرکت می کنند و کلاس از پویایی خاصّی بر خوردار است .

      هفته ی بعددیکته ی شماره ی 2بانام«دیکته ی بانمره ی بیست»گفته می شوددراین مرحله معلّم جـملات کوتاهی به دانـش آموزان می گویدکه هرکدام ازجمله ها دارای چنـدواژه ی سخت می باشـند ودرپایان جمله ها شماره ی صفحه ی مورد نظراز کتاب که جمله از آنجا گفته شده داخل پرانتزنوشته می شود.

       سپس دبیر مدّت زمانی را تعیین می کند (حدود 10 تا 15 دقیقه) تا هرکس خودش از روی کتاب دیکته اش را صحیح کند و غلط ها را پــاک کـرده* و درست بـنویسد و به خـود نـــمره ی بیست بـدهد. سپس دیـکته ها توسط رابــط ادبـی جمع آوری شده وتوسط چند نفرکه در دیکته ی لیاقت نمره ی بـالایی داشته اند* تجدید نظر می شـود و نمره داده می شود واگـر کسی غـلطی را نادیده گرفـته وبه خـود ش نمره بیست داده باشـد در ازای هرغلط 2 نمره ازاو کم می شود سپس دبیرنمره های دیکته ی بیست را در ستون ارز شیا بی مستمر می نویسد .

 


* -برای جلو گیری از خط خوردگی پیشنهاد می شود این دیکته نیز با مداد نوشته شود.

*پیشنهاد می شود اوّلین دیکته با عنوان (دیکته ی لیاقت) باشدتا شناخت کلّی از کلاس حاصل شود .

       

هفته ی سوم هرماه دیکته ی شماره ی3به نام«دیکته ی لیاقت » توسط دبیر از مـطالب متنـوّع ومختلف کتاب گفـته می شـود.در این مـرحـله خود معلّم دیـکته ها را صحیح می کند؛در فـاصله ی تصحیح دیکته ها توسط معلّم،دانش آموزان واژه های دروس فصل جدید را در می آورند و در دفتر مشق می نویسند،دبیر نیز به دیـکته های 1و2 نـگاهی می انـدازد و غلـط دیکته ها را بررسی می کند و دیکته ی شماره ی 3 راصحیح می کند. بهترین نمره ها را در کلاس یا در راهرو در ورقی می نویسد و نصب می کند.

         نمرات پایین 15 علاوه بر غـلط دیکته یک بار هم از متن دیکته ی شماره ی 3 بنویسند ونمـرات پایین10 علاوه برغلط دیکته از3 دیکته ی 1و2و3 نیز یک بار بنویسند.

        هفته ی چهارم ابتدا به بررسی دیکته ها و غلط دیـکته و سپس به تشویق ودادن امتیازبه دانش آموزانی که تلاش داشته اندمی پردازیم وماه بعد مراحل دوباره تکرار می شوند. در دیـکته ی شـماره ی2 مـرحله ی دوم هم دانش آموزانی که بالاترین نمره را در دیکته آورده اند تشویق می شوند و اسمشان در تابلو اعلانات کلاس یا مدرسه نصب می شود وهم دانش آمـوزانی که نسبت به نمره ی دیـکته ی شـماره ی3 مرحله ی قبل 5نمره پیشرفت داشته اند به نحو شایـسته تـشویق می شوند و اسمشان جزء دانش آموزان پیشرفته در دیکته در تابلو اعلانات نصب می شود.

        لازم به ذکر است به تناسب دروس داده شده دیـکته گـفته می شود وبا درس جدید دبیر می تواند با نظر شخصی خود دروس اوّلیّه را در گفتن دیکته حفظ کند.

 

 

گروه ادبیات



  • کلمات کلیدی :
  • » ایرج یوسفی
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    آدرس سایت جدید مدرسه راهنمایی شاهد ارشاد م12
    عشق یعنی....
    [عناوین آرشیوشده]
     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 13 بازدید
    بازدیدهای دیروز: 1 بازدید
    مجموع بازدیدها: 78238 بازدید
    [ صفحه اصلی ]
    [ پیام‌رسان ]
    [ وضعیت من در یاهو ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]
    [ درباره من ]

    » پیوندهای روزانه «
    » دسته بندی یادداشت ها «
    » آرشیو یادداشت ها «
    » اشتراک در خبرنامه «